در سال 1383 شرکت خودروسازی کرمان موتور از محصول جدیدش به نام "ورنا" (Verna) که البته در بازار جهانی با نام اکسنت تولید میشد رونمایی کرد،برای بررسی بیشتر ورنا بهتر است بدانیم که این خودرو کره ای در ابتدا با گیربکس دستی ارائه میشد اما از سال 1386 مدل اتومات آن هم به همراه برخی آپشنهای جدید روانه بازار ایران شد، هیوندا ورنا با وجود اینکه ظاهر بسیار سادهای دارد و حتی نسبت به زمان تولیدش هم خسته کننده بنظرمیرسد ولی بخاطر استهلاک پایین، دوام فنی بالا و کم دردسر بودن آن برای راننده، مصرف سوخت پایین و قیمت نسبتا مناسبش، در زمان عرضه مورد توجه خریداران قرار گرفت و جزو خودروهای پرطرفدار آن دوران شد.
در بحث "مشخصات فنی ورنا"، این ماشین از یک موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر 16 سوپاپه به حجم 1.5 لیتر بهره میبرد که بوسیله یک جعبه دنده پنج سرعته دستی، حداکثر توان 90 اسب بخار و گشتاور 129 نیوتن متر را ایجاد میکند، حداکثر سرعتی که هیوندا ورنا ثبت کرده است 189 کیلومتر بر ساعت میباشد و توانسته صفر تا صد را در 10.9 ثانیه بپیماید، همچنین حجم باکدر آن 45 لیتر است و از استاندارد آلایندگی یورو 3 برخوردار میباشد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به 7 لیتر در ازای پیمایش هر 100 کیلومتر میرسد، که آن را تبدیل به یک خودرو شهری مناسب میکند، مدل جدید تر ورنا که دارای یک موتور 1.6 لیتری میباشد می تواند به همراه جعبه دنده چهار سرعته اتومات خود که نیرو را به چرخ جلو منتقل میکند، 105 اسب بخار توان و 143 نیوتن متر گشتاور پدید بیاورد.
هیوندا ورنا بدلیل صرفه های اقتصادیش تولید شده و "طراحی ظاهری" قدیمی و ساده ای دارد، در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره کرومی بسیار کوچک هستیم که نماد شرکت هیوندا بالای آن قرار گرفته است، چراغ های بزرگ و ساده و بدون خلاقیّت، چهره خمار و آرامی به خودرو بخشیده است، در پایین سپر نیز چراغ های مه شکن به ساده ترین حالت ممکن قرار گرفته اند، در نمای بغل، شیب سقف تا شیشه عقب ادامه پیدا کرده است، و خطوطی به جهت حجم دهی به ماشین روی درها وجود دارد، در پشت خودرو نیز سپرهای مثلثی شکل در لبه صندوق، سپر برجسته و صندوق عقب مستطیلی شکل دیده میشود، در چرخ ها هم رینگ آلمینیومی اسپرت دیده نمیشود و مجهز به رینگ فولادی و قالپاق میباشد،"طراحی داخل کابین" هم همانند بیرون آن ساده و فاقد هرگونه خلاقیّتی است بطوریکه انگار هیچ طراحی ای روی آن صورت نگرفته است، داشبورد به همراه دکمه های کنترلی و آپشنال در وسط کابین و فرمان و عقربه های نماینگر سرعت و سوخت به عادی ترین شکل ممکن در جای خود قرار گرفته اند، اما مواد بکار رفته در ساخت آنها از استحکام بالایی برخوردار است و باعث شده عایق بندی صدا به خوبی صورت گیرد و در کنار فضای مناسب و کافی برای سرنشینان، نشستن در خودرو ورنا با آرامش باشد، همچنین آینه های بزرگ در طرفین خودرو و پنجره های بزرگ، میدان دید راننده را افزایش داده و نقطه کور را به حداقل رسانده است، و حتی هنگام نشستن پشت فرمان، جلوی کاپوت قابل رویت است و میتوان به راحتی فاصله با ماشین جلویی را تنظیم کرد.
همانند ظاهر ساده ، "امکانات و آپشنهای ورنا" آن نیز عادی میباشد و مورد چندان خاصی در آن دیده نمیشود، سیستم صوتی با چهار بلندگو و قابلیّت پخش سی دی و اتصال به کابل AUX، تنظیم برقی آیینه ها، بالابر برقی پنجره جلو عقب ، امکان تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و کولر قوی، چراغ های مه شکن در جلو و عقب ماشین و سیستم قفل مرکزی با کنترل از راه دور از جمله آپشنهای هیوندا ورنا است، از نظر" ایمنی ورنا" هممی توان به دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP و 4 ستاره از NHRSA کسب و داشتن دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو و سیستم ترمز ضد ABS قفل اشاره کرد .
یکی از مشکلاتی که ممکن است سرنشینان خودروها را اذیت کند و آرامش آنها را سلب کند تکان های بیش از حد و آزار دهنده خودرو بخاطر لرزش موتور می باشد، موتور دارای قطعات متعددی میباشد که همانند یک پازل در کنار هم جای گرفته اند، موتور خودرو در بعضی موارد مانند هنگام روشن شدن و یا گاز دادن ناگهانی و عبور از دست اندازها لرزش و تکان هایی ایجاد میکند؛ لذا نیاز به یک تکیه گاه منعطف دارد که لرزش ها را کنترل کند و موجب حفظ تعادل موتور شود، در اغلب خودروها موتور و گیربکس به همراه هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری میشوند، به پایه ای که گیربکس را نگه میدارد دسته گیربکس و پایه ای که موتور را نگه میدارد "دسته موتور" (Engine Mount) گفته می شود، دسته موتور از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به بدنه خودرو متصل میباشد و علاوه بر نگهداری موتور، از لرزش بیش از حد موتور جلوگیری میکند، دسته موتور علاوه بر بخش فلزی خود، یک بخش لاستیکی دارد که مانع برخورد بدنه خودرو با فلز دسته موتور و می شود در ادامه بررسی دسته موتور را برای شما دوستداران خودرو بیشتر گسترش خواهیم داد.
از اولین "انواع دسته موتورها" میتوان به دسته موتور غیرفعال ارتجاعی اشاره کرد، این مدل از آنجا که طراحی و ساخت راحت و ابعاد مناسبی دارد، دارای قیمت بهتری نیز میباشند و فرایند تعمیر و نگهداری آن هم راحت تر میباشد، البته کارکرد اصلی این نوع دسته موتورها، تحمل وزن موتور خودرو بر روی خود است و در کاهش ارتعاشات چندان موفق نمیباشند هرچند که وجود قطعه های پلاستیکی در آن بدلیل خاصیّت ساختاری اش میتواند ارتعاشات را در خود تا حدودی دفع کند، با پیشرفت ساخت قطعات، دسته موتورهای هیدرولیکی روانه بازار شدند و بر روی محصولات جدید نصب شدند، ساختار آنها کمی پیچیده تر است و متشکل از فنر، لاستیک و یک سیّال هستند؛ به همین خاطر به آنها هیدرولیکی گفته میشود و مشخصا قیمت بالاتری هم دارند، سیّال و دولایه فنری که درون دسته موتور به هم قلاب شده اند، نقش خنثی کردن ارتعاشات را برعهده دارند؛ لذا این مدل از نظر فنی عملکرد بهتری دارد، برخی دسته موتورهای جدید هم بر روی خودروهای مدل بالا نصب گردیده اند مثلا تویوتا و هوندا از دسته موتورهای فعال با کنترل خلاء استفاده می کنند و پورشه استفاده از دسته موتور الکترومغناطیسی برای کاهش لرزش ها را در نظر دارد، تعداد دسته موتور در هر خودرو با توجه به محل قرارگیری و نوع طراحی موتور متفاوت است، مثلا در خودروهایی که محور محرک آنها در جلو میباشد و موتور به طور عرضی قرار گرفته، معمولا دارای سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا هستند و در موتورهایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب میشوند، دسته موتورها در دو سمت موتور قرار میگیرند؛ اما در خودروهایی که دارای پیشرانه عرضی هستند، معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی است که خرابی آن نیز موجب خسارت بیشتری میشود و خطرناک نیز باشد زیرا میتواند باعث کج شدن موتور و پارگی تسمه تایم شود.
در باب "علل خرابی دسته موتور" در دسته موتورهای لاستیکی با مشاهده خود قطعه از نزدیک، میتوان به پارگی آن پی برد، به طور کل واضح ترین علامت خرابی را میتوان تغییر عملکرد در موتور و افزایش لرزش خودرو، مخصوصا در اطراف خود موتور دانست که نشان دهنده بروز مشکل در این قطعه میباشد، همچنین در صورت خرابی دسته موتورهای هیدرولیکی نیز همانند دسته موتورهای لاستیکی، کارکرد موتور متفاوت شده و ارتعاشات ناشی از عملکرد آن و لرزش های جاده به کابین خودرو راه پیدا خواهند کرد، علاوه بر این بروز نشتی روغن در دسته موتورهای هیدرولیکی نیز از علائم خرابی آنهاست، بطور کل کارهایی مانند عبور از ناهمواری هایی که باعث پیچش شاسی میشوند، تیک آفها و شتابگیریهای ناگهانی که لگد موتور را بدنبال دارند و همینطور معکوس کشیدنهای شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکانهای شدید میشود، عبور از دستاندازهای بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزشهای پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دستهها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو می شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث واردشدن ضربههای مسیر به شاسی اتومبیل می شود، خرابی دسته موتور خودرو را به همراه دارند، ازآنجایی که دسته موتور و دسته گیربکس در کنار هم هستند، خرابی یکی از آنها میتواند خرابی دیگری را هم به دنبال داشته باشد.
"پژو 407" یک خودروی خانوادگی بزرگ میباشد که بین سالهای 2004 تا 2010 توسط تولید کننده فرانسوی پژو با دو مدل گیربکس دندهای و اتوماتیک تولید میشد، پژو 407 از جمله خودروهای خوب و با پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به خودرویی موفق و پرفروش در کشور بود اما با مدیریت غلط مسؤلین مواجه شد و در رقابت با دیگر محصولات شکست خورد، در ادامه با بررسی پژو 407 بیشتر با این خودروی با کیفیت آشنا می شوید.
پژو 407 (Peugeot 407)با چراغهای کشیده جلو و حذف جلو پنجره، ظاهر بسیار مدرن تری نسبت به ماشینهای قبلی شرکت پژو پیدا کرده بود و در زمان خودش طرح زیبا و خاصی داشت، لوگو درشت پژو، ورودی هوای بزرگ سپر، فرم برجسته کاپوت و حتی محل قرارگیری آینههای جانبی، چهره اسپرت و جوان پسندانه ای به این ماشین بخشیدهاند.
داخل کابین پژو 407 فضایی راحت و صمیمی دارد هر چند ممکن است برای زمان حال کمی قدیمی به نظر برسد اما با در نظر گرفتن سال ساخت خودرو، به راحتی نمره قبولی را دریافت خواهد کرد، صندوق عقب این خودرو نیز فضای بزرگ و قابل قبولی دارد که آن را برای مسافرتهای خانوادگی مناسب میگرداند.
گیربکس دندهای 407 سرعتی معادل 213 کیلومتر در ساعت داشته که در عرض 10/9 ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسد، اما گیربکس اتوماتیک دارای سرعتی برابر 207 کیلومتر در ساعت است و میتواند در عرض 10 ثانیه به شتاب صد کیلومتر برسد، هر دو نوع استاندارد یورو 4دارند و مصرف سوخت ترکیبی اتوماتیک در هر صد کیلومتر 12 لیتر و معمولی 11لیتر است.
درون کاپوت ماشین پژو 407 یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با 143 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور جا خوش کرده و در مقابل بسیاری از رقبای قیمتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد، البته با نگاهی به اعداد شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی مدل دندهای و اتوماتیک درمیابیم که راندمان کلی ماشین ناامید کننده نیست و پژو توانسته با وجود وزن حدودا زیاد و با تکیه به گشتاور مناسب، به شتاب قابل قبولی دست پیدا کند، همه این موارد با هم بررسی جامعی از "مشخصات فنی پژو 407" به ما می دهند و می توانند در مواقع مختلف برای ما مفید واقع شوند.
در مورد "بررسی آپشن های 407" بهتر است بدانید که این محصول پژو در زمان خودش یکی از فول آپشن ترین گزینههای موجود در بازار داخلی به حساب میآمد و با داشتن گزینههای جذابی مثل چراغهای اتوماتیک، برف پاک کن هوشمند، آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشو برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه دریچه جداگانه برای صندلی عقب و ... رفاه حال راننده و سرنشینان را تضمین مینمود.
در "ایمنی پژو 407" هم تجهیزاتی مانند ترمزهای مجهز به ABS وEBD ، سیستم ترمز کمکی EBA ، سامانه کنترل کشش و پایداری هوشمند، 6 عدد کیسه هوا و ... دیده میشوند که حتی در قیاس با برخی تولیدات روز داخلی مثل سراتو سایپا که فاقد ESP میباشد مناسب به نظر میرسند، ضمناً این ماشین موفق شده در سال 2004، هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را بدست آوردف ستارههایی که شاید نسبت به استانداردهای سخت گیرانه امروزی اعتبار کمتری داشته باشند اما با این حال میتوانند به ما اطمینان کافی جهت ایمن بودن 407 را بدهند.
دو مدل از پژو 407 در ایران توسط شرکت ایران خودرو وارد و روانه بازار شده اند،ولی سایر خودرو ها "مدلهای وارداتی پژو 407" محسوب می شوند و توسط اشخاص یا شرکتهای دیگری وارد کشور شدهاند که تعدادشان کم است، طبق یک آمار غیررسمی 1500 دستگاه توسط ایران خودرو و 200 دستگاه دیگر توسط سایر واردکنندگان، وارد کشور شده است.
مدلی که توسط شرکت ایران خودرو وارد شده است دارای موتور EW10A با حجم 1995 سی سی و تعداد 4 سیلندر با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک میباشد، نوع اتوماتیک آن که توسط ایران خودرو وارد شده است به فول آپشن شرکتی معروف است، برخلاف تصور عموم مردم، ایران خودرو هیچ مدلی از این خودرو را نساخته و مونتاژ نکرده است.
خودرو 407 قرار بود جایگزین پژو 405 ایران خودرو باشد ولی بدلیل سیاست های ایران خودرو 405 بر کنار نشد و تولید 407 هم چندین سال بعد متوقف شد، به هر ترتیب خودرویی که میتوانست به یکی از محبوب ترین و رایج ترین خودروهای ساخت و مونتاژ داخل ایران تبدیل شود، جای خود را به خودروهای دیگر داد.