yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

ورنا،محصول ماندگار کره ای

معرفی کلی و تاریخچه هیوندا ورنا

در سال 1383 شرکت خودروسازی کرمان موتور از محصول جدیدش به نام "ورنا" (Verna) که البته در بازار جهانی با نام اکسنت تولید می­شد رونمایی کرد،برای  بررسی بیشتر ورنا بهتر است بدانیم که این خودرو کره ­ای در ابتدا با گیربکس دستی ارائه می­شد اما از سال 1386 مدل اتومات آن هم به ­همراه برخی آپشن­های جدید روانه بازار ایران شد، هیوندا ورنا با وجود اینکه ظاهر بسیار ساده­ای دارد و حتی نسبت به زمان تولیدش هم خسته کننده بنظرمی­رسد ولی بخاطر استهلاک پایین، دوام فنی بالا و کم دردسر بودن آن برای راننده، مصرف سوخت پایین و قیمت نسبتا مناسبش، در زمان عرضه مورد توجه خریداران قرار گرفت و جزو خودرو­های پرطرفدار آن دوران شد.

مشخصات فنی هیوندا ورنا

در بحث "مشخصات فنی ورنا"، این ماشین از یک موتور تنفس طبیعی چهار سیلندر 16 سوپاپه به حجم 1.5 لیتر بهره می­برد که بوسیله یک جعبه دنده پنج سرعته دستی، حداکثر توان 90 اسب بخار و گشتاور 129 نیوتن متر را ایجاد می­کند، حداکثر سرعتی که هیوندا ورنا ثبت کرده است 189 کیلومتر بر ساعت می­باشد و توانسته صفر تا صد را در 10.9 ثانیه بپیماید، همچنین حجم باکدر آن 45 لیتر است و از استاندارد آلایندگی یورو 3 برخوردار می­باشد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به 7 لیتر در ازای پیمایش هر 100 کیلومتر می­رسد، که آن را تبدیل به یک خودرو شهری مناسب می­کند، مدل جدید تر ورنا  که دارای یک موتور 1.6 لیتری می­باشد می تواند به ­همراه جعبه دنده چهار سرعته اتومات خود که نیرو را به چرخ جلو منتقل می­کند، 105 اسب بخار توان و 143 نیوتن متر گشتاور پدید  بیاورد.

طراحی بدنه و کابین هیوندا ورنا

 هیوندا ورنا بدلیل صرفه­ های اقتصادیش تولید شده و "طراحی ظاهری" قدیمی و ساده ­ای دارد، در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره کرومی بسیار کوچک هستیم که نماد شرکت هیوندا بالای آن قرار گرفته است، چراغ­ های بزرگ و ساده و بدون خلاقیّت، چهره خمار و آرامی به خودرو بخشیده است، در پایین سپر نیز چراغ­ های مه شکن به ساده ترین حالت ممکن قرار گرفته اند، در نمای بغل، شیب سقف تا شیشه عقب ادامه پیدا کرده است، و خطوطی به جهت حجم دهی به ماشین روی در­ها وجود دارد، در پشت خودرو نیز سپر­های مثلثی شکل در لبه صندوق، سپر برجسته و صندوق عقب مستطیلی شکل دیده می­شود، در چرخ­ ها هم رینگ آلمینیومی اسپرت دیده نمی­شود و مجهز به رینگ فولادی و قالپاق می­باشد،"طراحی داخل کابین" هم همانند بیرون آن ساده و فاقد هرگونه خلاقیّتی است بطوریکه انگار هیچ طراحی ای روی آن صورت نگرفته است، داشبورد به همراه دکمه­ های کنترلی و آپشنال در وسط کابین و فرمان و عقربه­ های نماینگر سرعت و سوخت به عادی ترین شکل ممکن در جای خود قرار گرفته ­اند، اما مواد بکار رفته در ساخت آن­ها  از استحکام بالایی برخوردار است و باعث شده عایق بندی صدا به خوبی صورت گیرد و در کنار فضای مناسب و کافی برای سرنشینان، نشستن در خودرو ورنا با آرامش باشد، همچنین آینه ­های بزرگ در طرفین خودرو و پنجره ه­ای بزرگ، میدان دید راننده را افزایش داده و نقطه کور را به حداقل رسانده است، و حتی هنگام نشستن پشت فرمان، جلوی کاپوت قابل رویت است و می­توان به راحتی فاصله با ماشین جلویی را تنظیم کرد.

امکانات و آپشن­های هیوندا ورنا

همانند ظاهر ساده ، "امکانات و آپشن­های ورنا" آن نیز عادی می­باشد و مورد چندان خاصی در آن دیده نمی­شود، سیستم صوتی با چهار بلندگو و قابلیّت پخش سی دی و اتصال به کابل AUX، تنظیم برقی آیینه ها، بالابر برقی پنجره جلو عقب ، امکان تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و کولر قوی، چراغ های مه شکن در جلو و عقب ماشین و سیستم قفل مرکزی با کنترل از راه دور از جمله آپشن­های هیوندا ورنا است، از نظر" ایمنی  ورنا"  هممی توان  به  دریافت سه ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP  و 4 ستاره از NHRSA  کسب  و داشتن دو عدد کیسه هوا  برای سرنشینان جلو و سیستم ترمز ضد ABS قفل اشاره کرد .

دسته موتور،عامل مهم کاهش ارتعاشات وارد بر خودرو

دسته موتور چیست و چه عملکردی دارد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است سرنشینان خودرو­ها را اذیت کند و آرامش آن­ها را سلب کند تکان­ های بیش از حد و آزار دهنده خودرو بخاطر لرزش موتور می باشد، موتور دارای قطعات متعددی می­باشد که همانند یک پازل در کنار هم جای گرفته ­اند، موتور خودرو در بعضی موارد مانند هنگام روشن شدن و یا گاز دادن ناگهانی و عبور از دست اندازها لرزش و تکان­ هایی ایجاد می­کند؛ لذا نیاز به یک تکیه­ گاه منعطف دارد که لرزش­ ها را کنترل کند و موجب حفظ تعادل موتور شود، در اغلب خودرو­ها موتور و گیربکس به­ همراه هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری می­شوند، به پایه ­ای که گیربکس را نگه می­دارد دسته گیربکس و پایه­ ای که موتور را نگه می­دارد "دسته موتور" (Engine Mount) گفته می شود، دسته موتور از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به بدنه خودرو متصل می­باشد و علاوه بر نگهداری موتور، از لرزش بیش از حد موتور جلوگیری می­کند، دسته موتور علاوه بر بخش فلزی خود، یک بخش لاستیکی دارد که مانع برخورد بدنه خودرو با فلز دسته موتور و  می­  شود در ادامه بررسی دسته موتور را  برای شما دوستداران خودرو بیشتر گسترش خواهیم داد.


انواع و مدل­ های مختلف دسته موتور چیست؟

از اولین "انواع دسته موتور­ها" می­توان به دسته موتور غیرفعال ارتجاعی اشاره کرد، این مدل از آنجا که طراحی و ساخت راحت و ابعاد مناسبی دارد، دارای قیمت بهتری نیز می­باشند و فرایند تعمیر و نگهداری آن هم راحت­ تر می­باشد، البته کارکرد اصلی این نوع دسته موتور­ها، تحمل وزن موتور خودرو بر روی خود است و در کاهش ارتعاشات چندان موفق نمی­باشند هرچند که وجود قطعه ه­ای پلاستیکی در آن بدلیل خاصیّت ساختاری­ اش می­تواند ارتعاشات را در خود تا حدودی دفع کند، با پیشرفت ساخت قطعات، دسته موتور­های هیدرولیکی روانه بازار شدند و بر روی محصولات جدید نصب شدند، ساختار آن­ها کمی پیچیده تر است و متشکل از فنر، لاستیک و یک سیّال هستند؛ به همین خاطر به آن­ها هیدرولیکی گفته می­شود و مشخصا قیمت بالاتری هم دارند، سیّال و دولایه فنری که درون دسته موتور به هم قلاب شده­ اند، نقش خنثی کردن ارتعاشات را برعهده دارند؛ لذا این مدل از نظر فنی عملکرد بهتری دارد، برخی دسته موتور­های جدید هم بر روی خودرو­های مدل بالا نصب گردیده اند مثلا تویوتا و هوندا از دسته موتورهای فعال با کنترل خلاء استفاده می کنند و پورشه استفاده از دسته موتور الکترومغناطیسی برای کاهش لرزش­ ها را در نظر دارد، تعداد دسته موتور در هر خودرو با توجه به محل قرارگیری و نوع طراحی موتور متفاوت است، مثلا در خودرو‌هایی که محور محرک آن­ها در جلو می­باشد و موتور به طور عرضی قرار گرفته، معمولا دارای سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا هستند و در موتور­هایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب می‌شوند، دسته موتور­‌ها در دو سمت موتور قرار می‌گیرند؛ اما در خودرو‌هایی که دارای پیشرانه عرضی هستند، معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی است که خرابی آن نیز موجب خسارت بیشتری می­شود و خطرناک نیز باشد زیرا می­تواند باعث کج شدن موتور و پارگی تسمه تایم شود.


علل و نشانه­ های خرابی دسته موتور چیست؟

در باب "علل خرابی دسته موتور" در دسته موتور­های لاستیکی با مشاهده خود قطعه از نزدیک، می­توان به پارگی آن پی برد، به طور کل واضح ترین علامت خرابی را می­توان تغییر عملکرد در موتور و افزایش لرزش خودرو، مخصوصا در اطراف خود موتور دانست که نشان دهنده بروز مشکل در این قطعه می­باشد، همچنین در صورت خرابی دسته موتورهای هیدرولیکی نیز همانند دسته موتورهای لاستیکی، کارکرد موتور متفاوت شده و ارتعاشات ناشی از عملکرد آن و لرزش های جاده به کابین خودرو راه پیدا خواهند کرد، علاوه بر این بروز نشتی روغن در دسته موتورهای هیدرولیکی نیز از علائم خرابی آنهاست، بطور کل کار­هایی مانند عبور از ناهمواری­ هایی که باعث پیچش شاسی می­شوند، تیک‌ آف‌ها و شتاب‌گیری‌های ناگهانی که لگد موتور را بدنبال دارند و همینطور معکوس کشیدن‌های شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکان‌های شدید می‌شود، عبور از دست‌انداز‌های بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزش‌های پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دسته‌ها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو می شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث وارد‌شدن ضربه‌های مسیر  به شاسی اتومبیل می شود، خرابی دسته موتور خودرو را به­ همراه دارند، ازآنجایی که دسته موتور و دسته گیربکس در کنار هم هستند، خرابی یکی از آن­ها می­تواند خرابی دیگری را هم به دنبال داشته باشد.

407،محصول فراموش شده شرکت پژو

معرفی کلی پژو 407:

"پژو 407" یک خودروی خانوادگی بزرگ می­باشد که بین سال‌های 2004 تا 2010 توسط تولید کننده فرانسوی  پژو با دو مدل گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک تولید می‌شد، پژو 407 از جمله خودرو­های خوب و با پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به خودرویی موفق و پرفروش در کشور بود اما با مدیریت غلط مسؤلین مواجه شد و در رقابت با دیگر محصولات شکست خورد، در ادامه با بررسی پژو 407 بیشتر با این خودروی با کیفیت آشنا می شوید.

مشخصات فنی خودرو پژو 407:

پژو 407 (Peugeot 407)با چراغ‌های کشیده جلو و حذف جلو پنجره، ظاهر بسیار مدرن ‌تری نسبت به ماشین­های قبلی شرکت پژو پیدا کرده بود و در زمان خودش طرح زیبا و خاصی داشت، لوگو درشت پژو، ورودی هوای بزرگ سپر، فرم برجسته کاپوت و حتی محل قرارگیری آینه‌های جانبی، چهره اسپرت و جوان پسندانه ‌ای به این ماشین بخشیده‌اند.

داخل کابین پژو 407 فضایی راحت و صمیمی دارد هر چند ممکن است برای زمان حال کمی قدیمی به نظر برسد اما با در نظر گرفتن سال ساخت خودرو، به راحتی نمره قبولی را دریافت خواهد کرد، صندوق عقب این خودرو نیز فضای بزرگ و قابل قبولی دارد که آن را برای مسافرت­های خانوادگی مناسب می­گرداند.

گیربکس دنده‌ای 407 سرعتی معادل 213 کیلومتر در ساعت داشته که در عرض 10/9 ثانیه به شتاب صفر تا صد می‌رسد، اما گیربکس اتوماتیک دارای سرعتی برابر 207 کیلومتر در ساعت است و می‌تواند در عرض 10 ثانیه به شتاب صد کیلومتر برسد، هر دو نوع استاندارد یورو 4دارند و مصرف سوخت ترکیبی اتوماتیک در هر صد کیلومتر 12 لیتر و معمولی 11لیتر است.

درون کاپوت ماشین پژو 407 یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی با 143 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن ‌متر گشتاور جا خوش کرده و در مقابل بسیاری از رقبای قیمتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد، البته با نگاهی به اعداد شتاب صفر تا صد کیلومتر رسمی مدل دنده‌ای و اتوماتیک درمیابیم که راندمان کلی ماشین ناامید کننده نیست و پژو توانسته با وجود وزن حدودا زیاد و با تکیه به گشتاور مناسب، به شتاب قابل قبولی دست پیدا کند، همه این موارد با هم بررسی جامعی از "مشخصات فنی پژو 407" به ما می دهند و می توانند در مواقع مختلف برای ما مفید واقع شوند.

امکانات رفاهی و ایمنی پژو 407:

در مورد "بررسی آپشن های 407" بهتر است بدانید که این محصول پژو در زمان خودش یکی از فول آپشن ترین گزینه‌های موجود در بازار داخلی به حساب می‌آمد و با داشتن گزینه‌های جذابی مثل چراغ‌های اتوماتیک، برف پاک کن هوشمند، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله به همراه دریچه جداگانه برای صندلی عقب و ... رفاه حال راننده و سرنشینان را تضمین می‌نمود.  

در "ایمنی پژو 407" هم تجهیزاتی مانند ترمزهای مجهز به ABS  وEBD ، سیستم ترمز کمکی EBA ، سامانه کنترل کشش و پایداری هوشمند، 6 عدد کیسه هوا و ... دیده می‌شوند که حتی در قیاس با برخی تولیدات روز داخلی مثل سراتو سایپا که فاقد ESP  می­باشد مناسب به نظر می‌رسند، ضمناً این ماشین موفق شده در سال 2004، هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را بدست آوردف ستاره‌هایی که شاید نسبت به استانداردهای سخت‌ گیرانه امروزی اعتبار کمتری داشته باشند اما با این حال می­توانند به ما اطمینان کافی جهت ایمن بودن 407 را بدهند.

مدل­های وارداتی پژو 407:

دو مدل از پژو 407 در ایران توسط شرکت ایران خودرو  وارد و روانه بازار شده­ اند،ولی سایر خودرو ها "مدل‌های وارداتی پژو 407" محسوب می شوند و توسط اشخاص یا شرکت‌های دیگری وارد کشور شده‌اند که تعدادشان کم است، طبق یک آمار غیررسمی 1500 دستگاه توسط ایران خودرو و 200 دستگاه دیگر توسط سایر واردکنندگان، وارد کشور شده‌ است.

مدلی که توسط شرکت ایران خودرو  وارد شده است دارای موتور EW10A با حجم 1995 سی سی و تعداد 4 سیلندر با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک می­باشد، نوع اتوماتیک آن که توسط ایران خودرو وارد شده‌ است به فول آپشن شرکتی معروف است، برخلاف تصور عموم مردم، ایران خودرو هیچ مدلی از این خودرو را نساخته و مونتاژ نکرده‌ است.

خودرو 407 قرار بود جایگزین پژو 405 ایران خودرو باشد ولی بدلیل سیاست های ایران خودرو 405 بر کنار نشد و تولید 407 هم چندین سال بعد متوقف شد، به هر ترتیب خودرویی که می‌توانست به یکی از محبوب ‌ترین و رایج ‌ترین خودروهای ساخت و مونتاژ داخل ایران تبدیل شود، جای خود را به خودروهای دیگر داد.