yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

دیسک و صفحه از نوع دایکن

شناخت دیسک و صفحه دایکن

"دیسک و صفحه دایکن" (Exedy Daikin Clutch) از محبوب ترین برند های دیسک و صفحه در جهان و به خصوص ایران محسوب می شود و دارای مزیّت های فراوانی است که از جمله این مزیّت ها، تمرکز فراوان این برند روی انتقال قدرت خوب، شتاب بیشتر و عمر بالاتر است، دیسک و صفحه دایکن ساخت کشور ژاپن است و بسته بندی های آن با نام (EXEDY) ساخته و وارد بازار می شود، همچنین به خاطر داشته باشید که نام اصلی آن (EXEDY DAIKIN CLOUCH) است از همین رو با برند EXEDY بسته بندی می شوند. با این وجود باز هم در بازار خودروی امروزی، تشخیص قطعات اصل از تقلبی کار سختی است مخصوصا برای دیسک و صفحه کلاچ دایکن، پس خوب است با داشتن اطلاعات کافی در مورد دیسک و صفحه دایکن به دام خرید اجناس تقلبی نیفتید.


ثبت برند EXEDY  بر روی دیسک و صفحه

حتما به خاطر داشته باشید در هنگام خرید به حک شدن برند EXEDY بر روی دیسک و صفحه توجه کنید که معمولا آن را روی بخش لنت مانند و بین فنرها حک می کنند و معمولا به صورت منظم و تو خالی است البته باید بدانید که بعضی از شرکت ها و افراد هم به صورت غیر قانونی این برند را حک می کنند اما شما باید دقت کنید که اگر آن حک به صورت نامظم بود قطعه تقلبی است.

رنگ دیسک و صفحه دایکن

یکی از اِلمان هایی که خیلی در تشخیص قطعه اصل به شما کمک می کند رنگ فلزی است که در وسط قسمت خورشیدی مانند دیسک قرار گرفته که به رنگ سرخ آبی است و در مقایسه با رنگ مشکی مانند دیسک کاملا قابل تشخیص است.

خورشیدی بودن دیسک دایکن

همیشه در هنگام خرید به خورشیدی بودن قسمت میانی دیسک توجه کنید و اگر در بررسیتان برش های نامنظمی دیدید، اطمینان داشته باشید که آن قطعه اصل نیست و از خرید آن خودداری کنید.

بسته بندی های دیسک و صفحه دایکن

بسته بندی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و معمولا بسته بندی های دایکن ترکیبی از رنگ های آبی و نقره ای است و حتما باید نام برند EXEDY روی آن حک شده باشد، همچنین جدا از این موارد شما باید بدانید که دیسک و صفحه کلاچ را در دو بسته جدا قرار می دهند و هرگز آنها را با هم بسته بندی نمی کنند.

همچنین یکی از نکته های مهمی که در هر جا گفته نمی شود و شما خودتان باید با تحقیق به آن دست یابید این است که دربسته بندی های دیسک و صفحه کلاچ هیچ بلبرینگی وجود ندارد و هر فروشگاهی که از آن خرید می کنید بسته به فروشنده آن نوع های مختلفی از بلبرینگ را داخل بسته قرار می دهند، پس انتخاب یک فروشگاه معتبر و مورد اطمینان از جمله مواردی است که برای خرید یک قطعه با کیفیّت هرگز نباید آن را فراموش کنیم.

رانا، خودرو تمام ایرانی با کیفیت

معرفی اولیه رانا:

"رانا" (Runna) در ساختار لغوی به ((رونده)) معنی میشود و خودرویی است که در کنار سمند و تیبا از خودرو های تولید داخل محسوب میشود و سال ها است که با تلاش خودرو سازان ایرانی نسخه های جدید آن به بازار عرضه میشود. باید بدانیم که این خودرو دارای طراحی و کلییتی فرانسوی است و از پلتفرم پژو206 فرانسوی الهام گرفته شده اما ایجاد یک سری تغییرات فنی و ظاهری باعث شده که به خودرویی ایرانی تبدیل شود. این خودرو زیر مجموعه محصولات ایران خودرو میباشد و از ابتدا کار خود را با توید تیپEL در سال 1391 شروع کرد و طولی نکشید که توانست یک سال بعد در سال 1392 تیپ بعدی خود به نام LX را هم ارائه کند، البته این دو نوع نسخه کلی میباشند و نسخه فیس لیفت رانا هم با نام گذاری رانا پلاس از تاریخ 1399 پا به عرصه گذاشت.

رانا

سیستم فنی رانا:

مشخصات فنی رانا در دو نوع EL و LX تفاوتی با هم ندارند و هر دو از سیستم موتورTU5 که میتواند نهایتا حجم 1587 سی سی را داشته باشد پیروی میکنند، موتور مذکور با توجه به توان خوبی که دارد میتواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و همچنین گشتاور خروجی 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را برای تحرک به وجود آورد. این موتور با 4 سیلندر، تعداد 16 سوپاپ و سیستم انتقال نیرو 5 سرعته دستی می تواند شتاب 12 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلوتر بر ساعت را ثبت کند. سیستم دیفرانسیل جلو و برخورداری از سیستم تعلیق جلوی مک فرسون با میله پیچشی وسیستم تعلیق عقب بازویی با میله پیچشی و تقویتی، فرمان هیدرولیکی و ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی از جمله مزایای این وسیله نقلیه است. از دیدگاه ظاهری تر هم میتوان به نوع شاسی یکپارچه، رینگ فولادی و چرخ جلو و عقب R14185/65 اشاره کرد. توجه به مصرف سوخت 6/6 لیتری درهر صد کیلومتر و استاندارد یورو4 و مخزن سوخت 50 لیتری این خودرو هم خالی از لطف نیست.

نمای ظاهری و داخلی رانا:

"نمای ظاهری رانا" به طور کامل تداعی گر پژو206 صندوق دار است و خیلی سخت میتوان بین این دو تفاوتی پیدا کرد اما با وجود این تعاریف آینه های جانبی و زه های بغل در نسخه رانا دستخوش تغییرات شده اند، قالپاق های آن هم از طراحی بهتری بهره بردند و همچنین چراغ های جلو و عقب با کمی کشیدگی دارای حالتی چهار ضلعی هستند و ساخت درب بزرگ تر صندوق نسبت به 206 صندوق دار باعث شده افزایش حجم بهتری برای جایگذاری لوازم مورد نیازدر صندوق پیدا کند.

صحبت در مورد "نمای داخلی رانا" هم اطلاعاتی نظیر جنس ادوات داخل کابین که از نوع پلاستیکی و دارای کیفیت نسبی متوسط و فضای خوب صندلی ها جلو و فضای نسبتا کوچیک (برای افراد بالغ) صندلی های عقب و داشتن کیلومتر شماری با شکل و شمایل نسبتا اسپورت برای بروز جلوه دادن خودرو و جوان پسند بودن آن را ذکرمی کند در مورد فضای تحت کنترل راننده هم میتوان به غربیلک فرمان که دارای طراحی سه شاخه و دکمه های کنترلی به نوعی پیشرفته که برای دسترسی سریع راننده طراحی شده نام برد.

اماکانات رفاهی رانا:

"آپشن های رفاهی رانا" در نوع EL واقعا ناچیز است و به جز چند مورد پایه ای از چیز دیگری خبری نیست اما نوع LXدارای پشتیبانی از سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغ های مه شکن جلو و عقب، ایموبلایزر، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، صفحه نمایشگرLCD تکرنگ، دماسنج، حسگر پارک عقب، قفل مرکزی با کنترل ریموت، چراغ خطر سوم و تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اشاره کرد که واقعا در مقایسه با نوع قبلی آن دارای تحولات بسیاری بوده است. خوب است این مورد هم به خاطر داشته باشیم که از سال 1400 رانا اقدام به تولید فیس لیفتی جدید از خودروی خود کرد که از لحاظ فنی آن چنان قدرت نداشتند که دچار تحولاتش بکنند اما حتی به مقدار اندکم هم تلاش خود را کردند که نتیجه حاصله از آن تغییر گیربکس 5 دنده ای به گیربکس 6 دنده ای بوده است، اما در مورد موارد ظاهری با دست و بال بازتری جلو رفتند و توانسته اند امتیازهایی نظیر سقف شیشه ای، بلوتوث برای سیستم صوتی ، کروز کنترل و سیستم کنترل بخار بنزین را در این نسخه جدید پیاده کنند.