yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

علل یاتاقان زدن ماشین و معرفی انواع یاتاقان

"یاتاقان" نام قطعه ‌ای در موتور خوردرو است که بین میل لنگ و دسته پیستون قرار دارد. نقش یاتاقان در خودرو از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور هست تا آسیبی به موتور وارد نشود. در ادامه با وظیفه یاتاقان در خودرو بیشتر آشنا می ‌شوید.

آشنایی با نقش یاتاقان در ماشین

یاتاقان قطعه‌ ای در موتور خودرو است. میل لنگ و دسته پیستون در داخل موتور خودرو دائما با یکدیگر در تماس هستند. این حرکت باعث به وجود آمدن اصطکاک بین آن‌ ها می ‌شود. یاتاقان با جلوگیری از اصطکاک بین میل لنگ و دسته پیستون، از آسیب رسیدن به موتور خودرو جلوگیری می‌ کند. اگر دمای یاتاقان بیش از اندازه بالا برود، دیگر نمی ‌تواند نقش خود را در موتور ایفا کند. در نتیجه بین قطعات موتور اصطکاک به وجود می ‌آید و موتور آسیب می ‌بیند. در این حالت اصطلاحاً می‌گویند موتور خودرو یاتاقان زده است.

شناخت انواع یاتاقان

یاتاقان ‌ها به صورت کلی به دو دسته یاتاقان لغزشی و یاتاقان غلتشی تقسیم می ‌شوند. نقش یاتاقان لغزشی به عنوان تکیه ‌گاهی برای قسمت‌ های چرخنده در جهت‌ های شعاعی و محوری است. یاتاقان غلتشی شامل دو ریگ و چند ساچمه می باشد. این مدل از یاتاقان ‌ها یک قفس با صفحه ‌های موازی برنجی و پلاستیکی دارند که ساچمه ‌ها را جدا می ‌کنند‌.

یاتاقان ها را از لحاظ نوع حرکت نیز به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می کنند. نقش یاتاقان ‌های ثابت، تنظیم لقی میل‌ لنگ، با متصل کردن آن به محور ثابت است. یاتاقان (Pillow Block Bearing) متحرک بین قطعات شاتون و میل لنگ قرار می ‌گیرد. به یاتاقان متحرک، یاتاقان شاتون نیز گفته می ‌شود. چرا که از لق شدن شاتون جلوگیری می ‌کند.

یاتاقان در خودرو چه نقشی دارد؟

"نقش یاتاقان" در خودروها به شرح زیر است:

پیشگیری از ایجاد اصطحکاک در میل لنگ و پیستون

اگر بین میل لنگ و پیستون، یاتاقان وجود نداشته باشد، آن دو با هم برخورد می ‌کنند. در نتیجه دچار خوردگی و استهلاک خواهند شد. یاتاقان در موتور باعث می ‌شود که قطعات آن به یکدیگر برخورد نکنند و موتور سالم بماند.

کاهش شدت اصطکاک موجود میان میل لنگ و شاتون

یاتاقان با جلوگیری از برخورد شدید شاتون و میل لنگ باعث از بین رفتن اصطکاک  این دو قطعه نیز می ‌شود.

تنظیم لق بودن میل لنگ و شاتون ها

یاتاقان باعث می ‌شود که میل لنگ و شاتون ‌ها حرکت روانی داشته باشند.

جلوگیری از انحراف شفت خودرو

یاتاقان قادر است تا از شدت انحراف در شفت ماشین حین چرخش جلوگیری نماید.

سوار کردن قطعات خودرو روی یکدیگر

محکم بودن ساختار یاتاقان باعث می ‌شود که بستر خوبی برای سوار شدن قطعات روی یکدیگر فراهم شود.

دلایل یاتاقان زدن ماشین

با شناخت نقش یاتاقان در خودرو می توان به دلیل یاتاقان زدن آن نیز پی برد. منظور از یاتاقان زدن خودرو، از بین رفتن قطعاتی است که در حالت طبیعی از اصطکاک بین قطعات موتور خودرو جلوگیری می ‌کنند. با از بین رفتن این قطعات، اجزای موتور در اثر برخورد با یکدیگر، دچار خوردگی و استهلاک می شوند. در نتیجه موتور آسیب جدی می ‌بیند. به طور معمول یاتاقان خودرو ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل استهلاک، شکستگی، داغ شدن، جرم گرفتن، ذوب شدن، خط افتادن یا خوردگی شود‌. از جمله عواملی که می ‌توانند باعث یاتاقان زدن خودرو شوند به شرح زیر می ‌باشند:

استفاده از روغن‌های نامرغوب

بالا رفتن دمای موتور

فرسودگی قطعات

خراب شدن پمپ موتور

رانندگی غیرمعمول

با رعایت این موارد می‌توانید تا حد امکان از یاتاقان زدن خودرو جلوگیری کنید.

کلام پایانی

یاتاقان از جمله قطعات مهم در موتور خودروها است. در این مقاله به خوبی با نقش یاتاقان آشنا شدید. اگر در اثر خوردگی و اصطکاک قطعات موتور، یاتاقان خودرو دچار آسیب شود، موتور به شدت آسیب خواهد دید. در نتیجه از کار افتاده و خسارت ‌های سنگین مالی به مالک خودرو وارد خواهد شد. بنابراین باید از سالم ماندن یاتاقان خودروی خود اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه مشکل در یاتاقان، در اولین گام آن را با قطعه سالم عوض کنید.

هرآنچه باید درباره آپشن فرمان 207 بدانید

"آپشن فرمان 207" یکی از مهمترین مواردی است که در حین خرید این وسایل نقلیه مورد توجه قرار می گیرد. کیفیت فرمان هر اتومبیل نحوه رانندگی با آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو لازم است که به این مسئله توجه وافری داشته باشیم. فرمان های باکیفیت این وسیله نقلیه از مهمترین اجزای به کار رفته در آن ها به شمار می روند که قابلیت های متعددی به ساختار فنی آن ها می بخشند. این فرمان ها آپشن ها و امکانات مهمی را در خود جای می دهند. برای بدست آوردن اطلاعاتی در مورد قیمت فرمان 207 به فروشگاه انینترنتی یدک یار سر بزنید. برخی از آن ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید:

قابلیت های فرمان خودروی 207

از انواع آپشن فرمان 207 می توان به دکمه های موجود بر روی این فرمان ها اشاره کرد که برای کنترل بخش های مختلف این وسایل نقلیه به کار برده می شوند. از این رو استفاده از آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این فرمان ها کنترل سیستم صوتی اتومبیل را برای رانندگان ساده تر می سازند. کلیدهای کروز کنترل نیز بر روی این فرمان ها نصب شده اند و به رانندگان کمک می کنند، بدون دردسر بخش های مختلف خودرو را به دلخواه خود تنظیم کنند.

در دسترس بودن دکمه های کنترلی، از مهمترین فواید استفاده از این خودروها است. بسیاری از تصادفات جاده ای در اثر حواس پرتی رانندگان در زمان تنظیم امکانات متعدد وسیله نقلیه اتفاق می افتند و در دسترس داشتن این دکمه ها بر روی فرمان (Steering wheel) از بروز این قبیل مشکلات به شدن جلوگیری می کند. یک آپشن فرمان 207 نیز وجود دکمه های مولتی مدیا بر روی فرمان است که راننده با استفاده از آن سیستم صوتی خودرو را به خوبی تحت کنترل قرار می دهد. با استفاده از این دکمه ها بسیاری از قابلیت های وسیله نقلیه در دسترس راننده خواهد بود.

مزایای آپشن های فرمان خودروی 207

گذشته از انواع آپشن فرمان 207 راحتی استفاده از این فرمان ها نیز نظر و توجه مشتریان را به خود جلب می کند. نسل جدید خودروهای ایرانی، به سادگی هدایت می شوند و برای استفاده از فرمان آن ها نیازی به استفاده از قدرت بالای عضلانی نیست. به این ترتیب رانندگان در حین رانندگی کمتر خسته می شوند و عضلات دست آن ها نیز آسیب نمی بیند. عدم انحراف خودرو در حین رانندگی نیز از مزایای مهم استفاده از این فرمان های جدید و پیشرفته است که موجب افزایش ایمنی رانندگی خواهد شد.

کلام پایانی

با استفاده آپشن فرمان پژو 207 رانندگی به یک تفریح لذت بخش برای افراد تبدیل می شود. بسیاری از راننده های حرفه ای این سیستم فرمان را در خودروی "پژو 207" می پسندند. کاهش اثر تیزی فرمان نیز از مزایای مهم استفاده از این محصولات به شمار می رود. با استفاده از این سیستم های فرمان پیشرفته امکان تصادفات خطرناک جاده ای به حداقل می رسد و ایمنی خودرو در سرعت بالا تضمین می شود. در هر یک از این خودروها این سیستم های فرمان با بهترین قطعات نصب شده اند و کیفیت بخش های فنی خودرو را افزایش می دهند.

عملکرد کوئل در خودرو چگونه است؟

"کویل" از جمله قطعات برقی هستند که با موتور خودرو درارتباط اند. به همین منظور وظیفه کویل می تواند افزایش ولتاژ باتری باشند که برای جرقه زدن شمع موتور و برای روشن شدن آن مورد استفاده قرار می گیرد. موتور خودرو برای روشن شدن به چهار عمل نیاز دارد، مکش هوا، ترکیب سوخت و هوا، احتراق سوخت و هوا و تخلیه دود که از احتراق به وجود می آید. بنابراین زمانی که پیستون خودرو از پایین به بالا می روند، شمع خودرو با جرقه می تواند به ترکیب سوخت و هوای متراکم شده بپردازد. بنابراین هوای متراکم شده منفجر می شود و پیستون از به سمت پایین حرکت می کند. بنابراین قدرت در موتور و حرکت میل لنگ رخ می دهد.

کویل چیست؟

برای بررسی وظیفه کویل نیاز است درباره خود این قطعه اطلاعات داشته باشیم. سیستم برق رسانی در خودرو ها شامل بخش های بسیاری هستند. یکی از آن بخش ها کویل است. این قطعه با وظیفه برق رسانی که دارد می تواند انرژی را تولید کند. این انرژی به منظور جرقه زدن و ایجاد احتراق به وجود می آید. بنابراین کویل ولتاژ برق خودرو را می تواند چند برابر افزایش دهد.

برقی که از باتری خارج می شود، ضعیف خواهد بود. بنابراین نمی تواند به روشن کردن شمع های خودرو بپردازد. کویل ها می تواند قدرت برق را افزایش دهد. کویل خودرو از دو سیم پیج اولیه و ثانویه و هسته مرکزی ساخته شده است. زمانی که کویل برق را انتقال می دهد. حرارت زیادی در آن به وجود می آید. بنابراین یک عایق بین دو سیم پیچ تعبیه می شود تا گرما به آن جذب شود و مانع از خرابی در سیم پیچ ها شود.

عملکرد کویل در خودرو چیست؟

برای روشن شدن باتری ماشین یک ولتاژ معینی مورد نیاز است. در صورتی که کویل (Ignition coil) ولتاژ بیشتری را تولید کنند باعث می شود که شرایط برای احتراق وجود نداشته باشد. بنابراین با ساختاری که در خودرو ها وجود دارد هر قطعه مسئولیت یک کار را برعهده دارد. در صورتی که یک قطعه دچار مشکل شده باشد، دیگر قطعات نمی توانند آن مشکل را حل کنند، حتی از وظیفه ی خود هم سرباز خواهند زد. به همین دلیل نیاز است که از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورد. چرا که می دانیم این مشکلات برای ماشین بسیار ناگوار خواهد بود. همانطور که گفته شد کویل از 3 بخش تشکیل شده است:

سیم پیچ اولیه

سیم پیچ ثانویه

هسته مرکزی

وظیفه کویل خودرو چیست؟

خودرو های برای احتراق داخلی و جرقه زنی نیاز به انفجار در درون سیلندر ها دارند. به همین جهت با اختلاف پتانسیلی که بین 7000 تا 25000 ولت وجود دارد باعث می شود که بین آن ها تفاوت به وجود بیاید. این تفاوت به دلیل کثیف یا ضعیف بودن شمع ها است. باتری در خودرو های معمولی 12 ولت برق دارد. "وظیفه کویل" در جریان، می تواند ولتاژ پایین را از باتری های اتومبیل اخذ کند و آن را به هزاران ولت تبدیل کند. بنابراین با ایجاد جرقه الکتریکی که در شمع در بخش احتراق دیده می شود، نیاز به این عمل خواهد بود. با هر بخشی که وظیفه کویل مکانیکی و خازن دارد، برای ایجاد پالس از ترانزیستور های قوی باید استفاده کند.

در نسل اولیه تمامی خودرو ها کویل برای سیلندر ها مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین در نسل جدید تعدادی کویل وجود دارد که تا حداکثر به تعداد سیلندر ها می رسد. بنابراین با سامانه جرقه زنی در موتور دیزل کاربرد نخواهد داشت. برای جرقه زدن شمع نیاز است که از جریانی با ولتاژ بالا استفاده کرد. بنابراین با وجود پایین بودن ولتاژ خروجی باتری خودرو این جرقه نمی تواند برای آن کافی باشد. کویل یک سیم پیچی القایی محسوب می شود که جریان ضعیف باتری را به جریان ولتاژ بالا تبدیل می سازد. در خودرو های جدید برای هر سیلندر یک کویل قرار گرفته شده است.

کلام پایانی

وظیفه کویل در خودرو به منظور ایجاد احتراق و برق رسانی در خودرو است. بنابراین می تواند برق خودرو را با ایجاد جرقه و احتراق سوخت و هوا به راحتی فراهم آورد. بین تمامی سیم پیچی هایی که در کویل وجود دارد، متشکل از عایق پروکسی است که می تواند از نفوذ گرد و خاک و آب جلوگیری به عمل بیاورد. کویل با وایر و کویل های کاربراتوری و انژکتوری انواع آن هستند.