yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

رادیاتور ماشین چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

رادیاتور ماشین,  یک سیستم خنک کننده بسیار قوی است که تأثیری بسیار مهم و اساسی در کارکرد موتور دارد. قطعاً  اگر وجود نداشته باشد, بعد از حدود 5 کیلومتر رانندگی، ماشین شما آتش می گیرد. وظیفه رادیاتور ماشین به قدری مهم است که در صورت نقص و خرابی، می‌تواند کل خودروی شما را در یک لحظه نابود کند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتری دربازه کار رادیاتور ماشین چیست؟ با ما همراه باشید.

وظیفه رادیاتور ماشین چیست؟

باتوجه به تعریف‌های بالا می‌توان فهمید که "وظیفه رادیاتور ماشین" بسیار مهم و اساسی است. همچنین در صورت خرابی و یا نقص در عملکرد صحیح رادیاتو، باعث از کار افتادگی موتور و یا آتش گرفتن خودرو می‌شود. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تعریف درست وظیفه رادیاتور ماشین یعنی چه؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که رادیاتور ماشین وسیله‌ای است که باعث خنک کردن موتور می‌شود. وظیفه اصلی رادیاتور (Car radiator) نیز همین تعریف است. البته کاربرد بسیار مهم دیگر رادیاتور، ایجاد هوای گرم برای بخاری خودرو می‌باشد. در ادامه به بررسی افزایش طول عمر این قطعه مهم میپردازیم.

چگونه طول عمر رادیاتور ماشین را افزایش دهیم؟

به طور کلی همانطور که گفته شد، وظیفه رادیاتور ماشین، خنک کنندگی موتور و ایجاد گرما در فصول سرد سال به عنوان بخاری است. برای افزایش طول عمر رادیاتور خودرو بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید.

حتما از ضد یخ و ضد جوش به طور مرتب استفاده کنید.

به هیچ عنوان به‌ جز ضد یخ و ضد جوش از مایع دیگری برای داخل رادیاتور استفاده نکنید.

سعی کنید به طور مرتب رادیاتور را چک کنید. در صورت خرابی اگر امکان تعمیر داشت، انجام دهید.

توجه داشته باشید که عمر رادیاتور خودرو برعکس قطعاتی مانند بدنه سخت جعبه فرمان  طول عمر بالا ندارد. بنابراین طول عمر مفید این سیستم زیاد نیست و پس از گذشت مدتی باید تعویض شود. هرچند این کار در کشور ما مرسوم نیست و تا زمانی که رادیات از بین نرود، تعویض نمی‌شود.  ممکن است فکر کنید که رادیاتور شما سالم است؛ زیرا ظاهر بیرونی خوبی دارد.

اما توجه داشته باشید که داخل رادیاتور پس از گذشت مدتی پر از رسوب می شود. رسوب های ایجاد شده میتوانند شبکه رادیاتور ماشین را کور می‌کند. درواقع شبکه های رادیاتور ماشین بسیار باریک هستند. اگر رسوبات بسیار زیاد شوند، این شبکه ها مسدود می‌شوند.در این صورت رادیاتور به سرعت جوش می آورد و نمی ‌تواند وظیفه خود را انجام دهد.

در چه مواردی رادیاتور ماشین نیاز به تعمیر دارد؟

به طور کلی رادیاتور ماشین را باید هر ماه چک کنید . توجه داشته باشید که  اگر رادیات خودرو شما آب کم می‌کند امکان دارد آسیب یا خرابی در این سیستم وجود داشته باشد. بدون شک این موضوع  دردسر بسیار زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. بنابراین بهتر است برای مطمئن شدن از انجام وظیفه رادیاتور ماشین، هر ماه یکبار به مکانیک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تعمیر رادیاتور هزینه زیادی ندارد. بنابراین در صورتی که میزان خرابی اندک هم بود، بهتر است برای تعمیر آن اقدام کنید.  میتوایند تعمیر رادیاتور را به یک مکانیک حرفه ای بسپارید و از خرید رادیات جدید جلوگیری کنید.

در چه صورت باید رادیاتور خودرو را تعویض کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، گاهی ممکن است میزان رسوبات موجب شود تا انجام وظیفه رادیاتور ماشین به مشکل بربخورد. همچنین ممکن است یک خرابی جزعی در رادیاتور باشد. در این صورت میتوانید آن را تعمیر کنید.  اما گاهی خرابی فراتر از این موارد میرود و رادیاتور حتماً باید تعویض شود. مواردی که باید در هنگام مشاهده آن ها رادیاتور را تعویض کنیم به شرح زیر است:

سوراخ شدن رادیاتور

رسوب بیش از اندازه در داخل رادیاتور

پره های شکسته و یا کاملا خوابیده

کندگی در بدنه رادیاتور

کلام پایانی

در این مقاله به "بررسی وظیفه رادیاتور ماشین" پرداخته شد. همچنین مواردی را در جهت افزایش طول عمر رادیاتور نام بردیم. به طور کلی وظیفه رادیاتور ماشین بسیار مهم و حیاتی است. رادیاتور ها موجب خنک کنندگی موتور میشوند و در صورت نبودن آن ها، خودرو دچار بحران میشود. بنابراین حفظ سلامت رادیات خودرو امری واجب است. توجه داشته باشید که در صورت خرابی جدی رادیات، حتماً آن را تعویض کنید. اما گاهی نیز ممکن است که میزان خسارت در این قطعه بسیار اندک باشد. در این صورت میتوانید از یک مکانیک حرفه ای برای تعمیر رادیاتور کمک بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد