yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

دسته موتور،عامل مهم کاهش ارتعاشات وارد بر خودرو

دسته موتور چیست و چه عملکردی دارد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است سرنشینان خودرو­ها را اذیت کند و آرامش آن­ها را سلب کند تکان­ های بیش از حد و آزار دهنده خودرو بخاطر لرزش موتور می باشد، موتور دارای قطعات متعددی می­باشد که همانند یک پازل در کنار هم جای گرفته ­اند، موتور خودرو در بعضی موارد مانند هنگام روشن شدن و یا گاز دادن ناگهانی و عبور از دست اندازها لرزش و تکان­ هایی ایجاد می­کند؛ لذا نیاز به یک تکیه­ گاه منعطف دارد که لرزش­ ها را کنترل کند و موجب حفظ تعادل موتور شود، در اغلب خودرو­ها موتور و گیربکس به­ همراه هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری می­شوند، به پایه ­ای که گیربکس را نگه می­دارد دسته گیربکس و پایه­ ای که موتور را نگه می­دارد "دسته موتور" (Engine Mount) گفته می شود، دسته موتور از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به بدنه خودرو متصل می­باشد و علاوه بر نگهداری موتور، از لرزش بیش از حد موتور جلوگیری می­کند، دسته موتور علاوه بر بخش فلزی خود، یک بخش لاستیکی دارد که مانع برخورد بدنه خودرو با فلز دسته موتور و  می­  شود در ادامه بررسی دسته موتور را  برای شما دوستداران خودرو بیشتر گسترش خواهیم داد.


انواع و مدل­ های مختلف دسته موتور چیست؟

از اولین "انواع دسته موتور­ها" می­توان به دسته موتور غیرفعال ارتجاعی اشاره کرد، این مدل از آنجا که طراحی و ساخت راحت و ابعاد مناسبی دارد، دارای قیمت بهتری نیز می­باشند و فرایند تعمیر و نگهداری آن هم راحت­ تر می­باشد، البته کارکرد اصلی این نوع دسته موتور­ها، تحمل وزن موتور خودرو بر روی خود است و در کاهش ارتعاشات چندان موفق نمی­باشند هرچند که وجود قطعه ه­ای پلاستیکی در آن بدلیل خاصیّت ساختاری­ اش می­تواند ارتعاشات را در خود تا حدودی دفع کند، با پیشرفت ساخت قطعات، دسته موتور­های هیدرولیکی روانه بازار شدند و بر روی محصولات جدید نصب شدند، ساختار آن­ها کمی پیچیده تر است و متشکل از فنر، لاستیک و یک سیّال هستند؛ به همین خاطر به آن­ها هیدرولیکی گفته می­شود و مشخصا قیمت بالاتری هم دارند، سیّال و دولایه فنری که درون دسته موتور به هم قلاب شده­ اند، نقش خنثی کردن ارتعاشات را برعهده دارند؛ لذا این مدل از نظر فنی عملکرد بهتری دارد، برخی دسته موتور­های جدید هم بر روی خودرو­های مدل بالا نصب گردیده اند مثلا تویوتا و هوندا از دسته موتورهای فعال با کنترل خلاء استفاده می کنند و پورشه استفاده از دسته موتور الکترومغناطیسی برای کاهش لرزش­ ها را در نظر دارد، تعداد دسته موتور در هر خودرو با توجه به محل قرارگیری و نوع طراحی موتور متفاوت است، مثلا در خودرو‌هایی که محور محرک آن­ها در جلو می­باشد و موتور به طور عرضی قرار گرفته، معمولا دارای سه دسته موتور شامل دو عدد در پایین و یکی در بالا هستند و در موتور­هایی که به صورت طولی در راستای اتاق و شاسی نصب می‌شوند، دسته موتور­‌ها در دو سمت موتور قرار می‌گیرند؛ اما در خودرو‌هایی که دارای پیشرانه عرضی هستند، معمولا دسته موتور بالا از نوع هیدرولیکی است که خرابی آن نیز موجب خسارت بیشتری می­شود و خطرناک نیز باشد زیرا می­تواند باعث کج شدن موتور و پارگی تسمه تایم شود.


علل و نشانه­ های خرابی دسته موتور چیست؟

در باب "علل خرابی دسته موتور" در دسته موتور­های لاستیکی با مشاهده خود قطعه از نزدیک، می­توان به پارگی آن پی برد، به طور کل واضح ترین علامت خرابی را می­توان تغییر عملکرد در موتور و افزایش لرزش خودرو، مخصوصا در اطراف خود موتور دانست که نشان دهنده بروز مشکل در این قطعه می­باشد، همچنین در صورت خرابی دسته موتورهای هیدرولیکی نیز همانند دسته موتورهای لاستیکی، کارکرد موتور متفاوت شده و ارتعاشات ناشی از عملکرد آن و لرزش های جاده به کابین خودرو راه پیدا خواهند کرد، علاوه بر این بروز نشتی روغن در دسته موتورهای هیدرولیکی نیز از علائم خرابی آنهاست، بطور کل کار­هایی مانند عبور از ناهمواری­ هایی که باعث پیچش شاسی می­شوند، تیک‌ آف‌ها و شتاب‌گیری‌های ناگهانی که لگد موتور را بدنبال دارند و همینطور معکوس کشیدن‌های شدید که باز هم در آن پیشرانه دارای بازی و تکان‌های شدید می‌شود، عبور از دست‌انداز‌های بزرگ با سرعت بالا که باعث تکان خوردن موتور خواهد شد، لرزش‌های پیشرانه ناشی از تنظیم نبودن آن، مشکل در شاسی خودرو که باعث شود تا دسته موتور و دسته گیربکس به خوبی در محل خود قرار نگیرند، جنس نامرغوب دسته‌ها، مشکل در سیستم کلاچ که باعث ایجاد لرزش در موتور و اتاق خودرو می شود، لرزش اتاق ناشی از خرابی مجموعه جلوبندی یا سیستم تعلیق که باعث وارد‌شدن ضربه‌های مسیر  به شاسی اتومبیل می شود، خرابی دسته موتور خودرو را به­ همراه دارند، ازآنجایی که دسته موتور و دسته گیربکس در کنار هم هستند، خرابی یکی از آن­ها می­تواند خرابی دیگری را هم به دنبال داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد