yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

yadakyar

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این بلاگ قصد دارد تا لوازم یدکی خودروها را مورد بررسی قرار دهد. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود ، میتوانید به سایت یدک یار مراجعه فرمایید.

با مهم ترین دلایل استارت نخوردن خودرو آشنا شوید

 

استارت نخوردن خودرو

همان طور که می دانید در روشن شدن و حرکت ماشین عوامل مختلفی مؤثر هستند، یکی از این عوامل "استارت" است، زمانی که شما شروع به استارت زدن می کنید، برخی فرایندها در ساختار درون ماشین انجام شده که سرانجام منجر به روشن شدن ماشین می شود، همچنین در مواردی ممکن است ماشین شما استارت نخورد،"استارت نخوردن ماشین" (The Car Doesn't Start) می تواند ناشی از بروز برخی مشکلات باشد، همچنین ممکن است برخی عوامل در بروز این مشکل نقش داشته باشند، به همین خاطر در ادامه به بررسی دلایل عدم استارت خوردن ماشین خواهیم پرداخت.

استارت نخوردن خودرو

مشکل استارت نخوردن ماشین و عوامل مؤثر بر آن

تمامی رانندگان حداقل یک ‌بار با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه شده‌اند، استارت نخوردن ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی این مشکل بیش‌تر در فصول سرد سال نمایان می‌شود، البته شایان به ذکر است که استارت نخوردن ماشین با استارت خوردن و روشن نشدن آن دو موضوع کاملاً متفاوت است، ممکن است روشن نشدن خودرو دلایل مختلفی داشته باشد و هیچ ربطی به مشکل استارت نخوردن ماشین ندارد. در ادامه به معرفی مهم ترین عوامل مؤثر بر استارت نخوردن ماشین می پردازیم.

·       باتری

همان‌طور که می‌دانید باتری جزو قطعات مصرفی خودرو است و زمانی که ماشین استارت نمی‌خورد اولین چیزی که ذهن  مورد بررسی قرار می‌دهد باتری است، همان‌طور که می‌دانید تمامی قطعات عمر مصرفی و تاریخ انقضا دارند، ازاین‌رو باتری نیز از این وضعیت مستثنی نیست و بعد از مدتی باید اقدام به تعویض آن کنید، معمولاً طول عمر باتری دو سال است و عواملی مانند عملکرد دینام می‌تواند روی  طول عمر آن مؤثر باشد، البته شایان به ذکر است که هنگام استارت نخوردن خودرو حتماً به  تعمیرگاه مراجعه کنید و خودسرانه اقدام به تعویض  باتری نکنید؛ ممکن است این مشکل از باتری نباشد پس بی‌جهت برای خودتان هزینه نتراشید.

·       استارت

استارت یکی از مهم‌ترین قطعات به‌کار رفته در خودرو است و عملکرد آن باعث روشن شدن خودرو می‌شود، این قطعه مهم از قطعات مختلفی تشکیل شده است که با هماهنگی این قطعات دنده فلایویل را درگیر کرده و زمان جرقه را از طریق میل‌لنگ به کامپیوتر گزارش می‌کند، قطعات به‌کار رفته در استارت اعم از زغال استارت، چرخ‌دنده، اتوماتیک استارت، آرمیچر، دوشاخه، بوش و یک پوسته بیرونی است.

روش کارکرد استارت به این‌گونه است که راننده زمانی که اقدام به استارت زدن می‌کند، برق از طریق باتری به سر استارت می‌رسد، در ادامه زغال  استارت برق را به آرمیچر رسانده و در ادامه آرمیچر چرخ‌دنده را می‌چرخاند و خودرو روشن می‌شود، با خراب بودن استارت روند برق‌رسانی مختل شده و ماشین استارت نمی‌خورد.

·       دینام

جالب است بدانید که دینام یک قطعه مستقل از استارت است اما در واقع عملکرد آن می‌تواند بر روی عملکرد استارت تأثیر بگذارد، دینام ماشین در واقع عملیات شارژ باتری را انجام می‌دهد، اگر مشکلی در روند انجام شارژ کردن باتری در دینام به وجود بیاید، به‌ اصطلاح باتری خالی  شده و خالی‌شدن باتری ارتباط مستقیمی با استارت نخوردن دارد.

خالی‌ ازلطف نیست که بدانید اجزای تشکیل‌دهنده دینام را زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، بلبرینگ، دیود و پوسته بیرونی تشکیل می‌دهد و هرگونه خرابی و اختلال در عملکرد این قطعات می‌تواند باعث خالی‌شدن باتری شود.

·       سوئیچ

همان‌طور که می‌دانید برای استارت زدن نیاز به سوئیچ است، سوئیچ  در واقع از یک مغزی و چند رشته سیم تشکیل شده و عملکرد مغزی این قطعه در واقع به سه صورت باز کردن، استارت زدن، بستن و خاموش‌کردن ماشین است. عملکرد سوئیچ در حالت بسته کاملاً مشخص است و هیچ کار خاصی صورت نمی‌گیرد، در حالت باز بودن، برق به پشت  صفحه کیلومتر می‌رسد، آخرین مرحله استارت زدن، مثبت 12 ولت از سوئیچ  تنها به اتوماتیک استارت می‌رسد و خودرو استارت می‌خورد.

زمانی که خودرو بعد از استارت نخوردن روشن نشد چه کاری انجام دهیم؟

اگر بعد از استارت زدن، خودرو روشن نشد و هیچ اتفاقی نیفتاد، برای پیدا کردن علت استارت نخوردن خودرو در ابتدا باید به سراغ مغزی سوئیچ بروید، سپس در ادامه مسیر سیم‌کشی سوئیچ تا استارت را بررسی کنید و اگر ایرادی در این قسمت نبود حتماً  خود قطعه استارت را مورد بررسی قرار دهید، اگر سیم‌کشی و استارت سالم بود، ممکن است مه زغال استارت تمام شده و یا آرمیچر سوخته باشد، در این صورت می‌توانید با هل دادن ماشین اقدام به روشن‌کردن آن کنید، نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً ماشین خود را برای عیب‌یابی به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید و دراسرع ‌وقت اقدام به درست ‌کردن ماشین کنید.

سخن آخر

در نتیجه برای این که بتوانید مشکل استارت نخوردن ماشین خود را پیدا کرده و سپس برای رفع این مشکل اقدام کنید، می بایست در رابطه با عوامل موثر در وقوع این اتفاق از اطلاعات کافی برخوردار باشید، بررسی کیفیت عملکرد برخی قطعات مانند سوئیچ، دینام، باتری و استارت ماشین در این راستا به شما کمک خواهد کرد، همچنین در صورت نداشتن اطلاعات کافی می توانید با افراد متخصص در این زمینه نیز مشورت کرده و از آنها کمک بگیرید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد